Deel jouw ervaring!
Het lijkt me leerzaam en leuk om hier te delen met welke lenzen je werkt en ook waarom je tot die keus (of misschien nog moet maken) gekomen bent.
Natuurlijk hebben we hier ook een lenzen database, NL_Lens_database
maar die reflecteert niet meer de enorme keus in lenzen die we als (FF) Sony camera bezitters op dit moment hebben.
Laat ik zelf aftrappen, mensen die me hier al een tijdje kennen weten dat ik vanaf mijn eerste Sony A7ii een (fervent) voorstander was van primes. Natuurlijk had dit ook nog met mijn (analoge) verleden te maken. Intussen is er wel wat verandert! Ook zoomlenzen zijn tegenwoordig (aardig) lichtsterk en qua bouw niet meer te vergelijken met 5/10 of meer jaar geleden. Onder anderen de gebruikte materialen zijn verbeterd!
Mijn setje tegenwoordig (na inruil van een aantal primes met en zonder AF);
Hoop dat jullie het topic waardevol vinden en je keuzes ook bekend willen maken!
(en alle lens keuzes voor alle typen met verwisselbare lenzen zijn natuurlijk welkom!)
grt, Sigi
Op mijn portfolio zet ik de gebruikte lens onder de foto. (niet het gebruikte diafragma)
www.joeripeeters.com/portfolio
Allen,
zojuist nog wat info gevonden, de werking qua kwaliteit van verschillende huidige lenzen zoals getest op een A7RIV.
Natuurlijk altijd deels subjectief maar doe er je voordeel mee 😉
grt, Sigi
Vorige week geswitched van A-mount (A77ii) naar E-mount (A7iii). Al m'n oude A-mount lenzen verkocht ... en nu dus weer vanaf scratch begonnen. Met een Sony 85mm 1.8. Ik moet toegeven, het is wennen. Geweldige lens, prachtige beelden, maar als je 'zoom' en 'afstand' gewend bent is zo'n 'portret' lens toch even wat anders. Heb er desondanks bewust voor gekozen. Wil me graag eens gaan focussen op portretten. Deze maand dus ingeschreven voor een portfoliodag. Ook nog een workshop later.
Wil nu in elk geval nog wel een tweede lens aanschaffen. Twijfel tussen groothoek of tele. Aankoop stel ik nog even uit, denk dat ik wat ga huren bij BudgetCam om te kijken wat me bevalt.
gefeliciteerd! Is inderdaad weer een hele stap die je maakt.
Hierbij (misschien) wat "leesvoer" om je op weg te helpen in de keuzes die je kan maken;
mijn reisje (en ondertussen alweer aangepast 😉)
en
lenzen hoofdstuk van community
Veel succes en grt,
Sigi
ALs hobbyist (na jarenlang met Minolta gewerkt te hebben, Dynax 7, 7D, A700, A77, A99, A77 II en nu de A7R II) bleef ik lang op het 'oude' minolta glas zitten. Vooral de 80-200 F2.8 is een erg mooie lens.
Inmiddels ben ik over naar de (tweedehands goed geprijsde) CZ lijn voor de a-mount die ik middels een adapter op de e-mount gebruik. 17-35 F2.8, 28-75 F2.8, 135 F1.8 zijn allemaal juweeltjes en erg betaalbaar in het buitenland.
Ik koop ze zelf 2e hands in Japan (www.mapcamera.com) waar ik regelmatig kom in verband met werk. Een (Japanse) collega besteld het voor me, en dan ligt het klaar als ik weer eens ga.
Al deze lensen zijn er nu ook in G-Master, maar voor mij als hobby fotograaf is dat niet zo interessant. Ruim 2000 euro neertellen voor een lens zit er niet in.
Overigens is het bij apparatuur wijs om altijd de vraag te stellen: waarin wordt ik nu beperkt door mijn huidige spullen, en is het het geld waard als ik hier wat aan wil doen ?
Welkom,
zat even op jouw link te kijken, maar mijn Japans is toch net te ver weggezakt om deze te kunnen begrijpen.
Maar altijd leuk als je op zo'n manier goedkoper aan mooi glaswerk kunt komen.
Veel plezier!